Artykuły

Podkarpacka Dolina Lotnicza – wyjątkowy przykład stowarzyszenia w specjalnej strefie ekonomicznej z bogatą przeszłością

Specjalne strefy ekonomiczne to jeden ze sposobów na wprowadzenie określonych ułatwień dla przedsiębiorców działających w stowarzyszeniach na danym terenie. Część z nich powstaje po prostu tam, gdzie istnieje taka potrzeba. Z innymi natomiast wiąże się długa i nieraz bardzo ciekawa historia. Dokładnie tak jest w przypadku Podkarpacia i Doliny Lotniczej – prawdziwej chluby południowo-wschodniej Polski.

 

Od Centralnego Okręgu Przemysłowego do Doliny Lotniczej

 

Podkarpacka Dolina Lotnicza jest stowarzyszeniem przedsiębiorców działających na terenie południowo-wschodniej Polski i jednocześnie największym klastrem przemysłowym w kraju. Wśród podobnych stowarzyszeń wyróżnia się swoim profilem oraz historią, z której tenże profil właśnie wynika. A wszystko zaczęło się jeszcze przed II wojną światową, kiedy to na terenie dzisiejszego Podkarpacia utworzono Centralny Okręg Przemysłowy – protoplastę dzisiejszych specjalnych stref ekonomicznych oraz klastrów przemysłowych.

 

Pomysł utworzenia w południowo-wschodniej Polsce Centralnego Okręgu Przemysłowego miał na celu wiele korzyści, które właśnie w tamtym czasie wydawały się najpilniejsze. Przede wszystkim chodziło o podniesienie ekonomicznego potencjału całego kraju, rozwój przemysłu, który do tamtej pory był ciągle zaledwie w powijakach, zażegnanie niebezpieczeństw niesionych przez wysokie bezrobocie, a także – co również stanowiło kluczowy element idei COP – podniesienie bezpieczeństwa państwa. W tym też celu produkcja na terenie dzisiejszego Podkarpacia nastawiona była na wszelkiego typu pojazdy, urządzenia mechaniczne, silniki do samolotów oraz szeroko pojęte lotnictwo.

 

 

Budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego miała być polską odpowiedzią na ogólnoświatowy kryzys gospodarczy, sposobem na szybką mechanizację państwa i wzmocnienie jego możliwości obronnych. Lotnictwo stanowiło ważny aspekt działalności COP, jednak w tej dziedzinie prawdziwy rozwój nastąpił dopiero po II wojnie światowej.

 

Pratt & Whitney Rzeszów SA – lider Doliny Lotniczej

 

Po wojnie większość zakładów działających w ramach COP wznowiło produkcję, a nawet ją zintensyfikowało. Kraj znajdował się w opłakanym stanie, a zakłady przemysłowe z Podkarpacia stanowiły ważny element ogólnonarodowego wysiłku prowadzącego do jego odbudowy. Jednym z zakładów pamiętającym czasy Centralnego Okręgu Przemysłowego, a po wojnie świadczącym o sile całego regionu, była Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Rzeszów”, czyli popularna „WSK” – obecnie Pratt & Whitney Rzeszów SA

 

Głównym profilem WSK była od początku produkcja komponentów lotniczych, w tym również kompletnych silników lotniczych. Zakład powstał w roku 1937 i przez kolejne dziesięciolecia był jednym z największych i najważniejszych zakładów pracy na Podkarpaciu. Po wojnie jego znaczenie jeszcze bardziej wzrosło. To tu produkowane były komponenty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa państwa i stąd też miał on wyjątkowe miejsce na mapie przemysłowej Polski. Obecnie WSK, po zmianie właściciela przemianowany na Pratt & Whitney Rzeszów SA, nadal jest kluczowym producentem komponentów lotniczych i jednym ze sztandarowych zakładów przemysłowych wchodzących w skład Podkarpackiej Doliny Lotniczej.

 

Swoje znaczenie po chwilowym kryzysie czasu zmiany ustroju odzyskały także inne zakłady z czasów COP, współtworzące obecnie Dolinę Lotniczą. Dotyczy to zwłaszcza zakładów ze Stalowej Woli, Tarnobrzega, Krosna czy Dębicy.


 
Dodaj do katalogu

Logowanie

Miasta

Polecane firmy

Branże

Promowane firmy

 

  Nowe mieszkania Rzeszów

  Firma deweloperska Apklan.

 

  Hotel Rzeszów

  Best Western Hotel Ferdynand.

 

  Pozycjonowanie Rzeszów

  Skuteczna promocja stron www.

 

  Uczelnie i kierunki studiów Rzeszów

  Informator dla kandydatów na studia.